דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה הקשר בין הסוד המשפחתי שלנו להצלחה בריאיון עבודה ? 

מאת    [ 29/07/2013 ]

מילים במאמר: 1260   [ נצפה 2443 פעמים ]

לאחרונה הייתי בהצגה "סולם יעקב" של הבמאי ירון כפכפי, ופעם ראשונה שבאמת הבנתי את סיפור יעקב ועשיו.

אמנם למדתי תנ"ך בתיכון, סיימתי תואר שני, תיזה, כתבתי ספרים, פרסמתי מאמרים מקצועיים ואני מכיר את סיפורי התנ"ך.

אבל אחרי שראיתי את ההצגה הזו ("סולם יעקב"), רק אז הבנתי את הסיפור שמאחורי הסיפור מבלי ללמוד בעל פה פסוקים או להבחן לבגרות. ומה הקשר האמיתי שלו בין המקום בו גדלנו להצלחה בריאיון עבודה (כן, תתפלאו יש קשר ישיר), להתפתחות האישית שלנו ולהצלחה בחיים בכלל ובקריירה בפרט. 

אז כך היה הסיפור שכולנו מכירים :

יעקב ועשיו היו בניו של יצחק, בנו של אברהם, זה שיצא לארץ כנען. אימם רבקה העדיפה את יעקב והתייחסה אליו כאל ה"בן המועדף". יעקב, שהיה ילד של אמא, זרם עם "המסרים" של אימו ושכנע את עשיו אחיו למכור לו את הבכורה, כלומר שיכנע אותו להתחלף כך שהבכור יהפוך הצעיר והצעיר לבכור. 

יום אחד, קרא יצחק האבא שלהם לבנו הבכור, במטרה לברך אותו ולהעניק לו את הירושה (האדמה, הנחלה, הצאן והבקר), כי זה היה תפקידו של הבכור- לקבל את ברכת האב להמשך הדורות הבאים.

אימו של יעקב קראה לו ולחצה עליו לגשת לאביו על מנת שהוא זה שיקבל את הברכה. בנוסף, גם הסבירה לו שאביו רואה פחות טוב ממה שראה בעבר, לכן המליצה לו שיקשור לידיו עור כבש כדי שאם אביו ימשש את ידיו, ירגיש את ידיו השעירות בדיוק כמו של אחיו עשיו, שהוא גם היה הבן שלה אגב. 

מכן התחילה שרשרת הגורל והטבע-

החטא הראשון בוצע ויעקב קיבל את הבכורה מאביו. אלא, שעכשיו היה צריך לברוח מאחיו עשיו והכל בגלל אימם רבקה ש"לא לכלכה את הידיים", אלא "השתמשה" באחים כדי לקדם את הרעיונות בהם האמינה.  

בהמשך, הגיע יעקב ללבן, דוד שלו. שם פגש את רחל הבת שלו. השניים התאהבו ויעקב ביקש מאביה להינשא לה.

אחד מחוקי הטבע אומר: תגיד לי מה אתה רוצה, אגיד לך מה אתה צריך לתת.

כלומר, אחרי שיעקב ביקש מלבן את ביתו (אגב, לבן ידע שיעקב ברח מאחיו), לבן אמר לו מה הוא צריך לתת בתמורה. קוראים לחוק הטבע הזה: הזיכרון של הטבע.

לכן, התשלום של יעקב על החטא הראשון היה: שהדוד שלו הסכים לו להתחתן עם ביתו רחל, בתנאי שיעבוד אצלו 7 שנים כדי שיהייה להם כסף ורכוש לפני החתונה. ביום החתונה הוא רואה פתאום את לאה אחותה של רחל והדוד שלו לבן, מסביר לו "פתאום" שאצלם לא נהוג לחתן את הבת הצעירה קודם. אלא את הבכורה. מזכיר לכם משהו?  

בסופו של דבר הוא מתחתן עם שתיהן ועובד אצל לבן הדוד שלו שבע שנים נוספות, בסופן כמבקש לחזור לנחלת אביו ואימו, עושה לו הדוד תרגילי מסחר ומו"מ, בסופם יעקב חוזר לבית אביו ואימו.

אלא שאז "מחכה לו בפינה" אחיו עשיו עם 400 חיילים.

יעקב מקבל את השם ישראל (שרה עליך האל), האחים משלימים, אבל החטא עובר גם לדור הבא (קוראים לזה "שיחזור").

הבן של יעקב הוא יוסף. מכירים את הסיפור? עם מצרים? והאחים? והבור? והחלומות?

 

אלא שיוסף הוא היחיד שמצליח לשבור את השחזורים של הסבתא שלו רבקה, באמצעות "תורת המעגלים הרחוקים". כלומר, על ידי החיבור למלך מצרים והפיכתו ליועצו הקרוב ביותר. 

קוראים לזה - לשבור את השרשרת. להתנגד לתפקיד המשפחתי שקבלנו. לעשות את זה בדרך שלנו, גם אם זה נראה ונשמע לכולם סביבנו הזוי, ובדרך כלל אלו התגובות שנקבל מסביב.

לעשות שימוש בתורת המעגלים הרחוקים כדי לשבור את השרשרת המשפחתית. זה בדיוק מה שיוסף הצליח לעשות.

בפעם הראשונה, אחרי 3 דורות, הצליח לשבור את הסוד המשפחתי שעובר מדור לדור. את הערך המרכזי שהמשפחה מקדשת בכל דור ואף אחד לא עוצר לרגע ושואל אם זה נכון?

אם זה טוב לי? אם זה מה שאני רוצה עבורי? אולי אפשר אחרת?

 

אגב, כדי לא להרוס לכם את הכיף מההצגה, לא אספר לכם את הסוף. 

אבל כן אשאל אתכם כמה שאלות שכדאי שתחשבו עליהן לפני שתלכו להצגה.

גם אם לא תלכו, קחו עכשיו דף ותענו על השאלות האלה. אחרי זה תחשבו על הקשר בין מה שעניתם לבין עד כמה אתם מרגישים

מצליחים בחיים בכלל ובקריירה שלכם בפרט.

 

תזכורת: מה זו הצלחה?

הפער בין איפה אני רוצה להיות? לבין איפה אני נמצא עכשיו? ככל שהפער קטן יותר --- אני מרגיש יותר מצליח!!

  

קחו דף והשיבו על השאלות שהבנתי בהצגה וכתבתי במיוחד בשבילכם:

1. יש איזה ערך (ברוגז, חפיפניקיות, הצלחה בכל מחיר, מקצוע מסויים) שעובר מדור לדור במשפחה שלכם?

2. אותו ערך גורם לכם להרגיש מצליחים (לפי ההגדרה שלי להצלחה)?

3. מרדתם פעם בערך הזה, נילחמתם על ערך חדש למרות כל מה שאמרו לכם?

4. אתם משתמשים בתורת המעגלים הרחוקים באופן קבוע, כדרך חיים?

 

ואיך כל זה קשור לריאיון עבודה?

כל אדם למד תפיסות במקום ובמשפחה בה גדל. להרבה אנשים קורה שהם מסתובבים סביב הזנב של עצמם ומסתובבים בהרגשה שהם מדשדים במקום ו"טוחנים מים". ההרגשה הזו היא תוצאה של שיחזורים שאתם עושים מבלי לשים לב בכלל. כך, שאם אתם תגיעו לריאיון עם כל הפחדים שהטמיעו בכם במקום בו גדלתם או כל התפיסות שלימדו אתכם במשפחה ובסביבה בה גדלתם, תפיסות שלא קידמו אתכם עד היום, אתם לא תצליחו ותידרשו לשם מחיר מהטבע. כאב, סבל, תסכול. רק אם תשנו את התפיסות של עצמכם מבפנים ותשברו כל סוד משפחתי, תרגישו את ההצלחה מגיעה לחיים שלכם בכלל ולריאיונות עבודה בפרט.

כמוכן, שלא צריך לספר במעמד הריאיון על ה"סוד", אלא לבוא עם הרגשת הניצחון שהצלחתם לשבור את השרשרת ונולדתם מחדש. הרעיון הוא לזהות להפסיק לקדם דפוסים שלא מקדמים אתכם. תקדמו יושרה (איטנגריטי = אינטר = שלם = שלמות), כנות, אותנטיות.

לדוגמא :

פנה אלי א. (אדם שליוויתי לראיונות עבודה ומציאת כיוון) וביקש להתייעץ. סיפר לי שהחליט לשנות כיוון מכלכלן בבנק הפועלים ללימודי בדיקת תוכנה אצל אדם פרטי שהקים מכללה, הוא מלמד את יסודות המקצוע וגם מסדר לו סטאז' מקצועי. לאחר שסיים את הסטאז', חהליט גם לנסות שוב לגשת לראיונות בתחום הכלכלה. באחת השיחות שלהם, אומר לו המנטור שלו שלימד אותו בדיקת תוכנה, שהוא מרגיש שגם פוזל לכיוון הכלכלה שוב... יכול להיות שאל אותו ? הוא השיב שלא. ומה פתאום. ושהוא רק איתו. 

הוא מספר לי שלא מבין למה לא הולך לו בבדיקת התוכנה ולא בכלכלה ? שאלתי אותו : למה שיקרת לו ? למה אתה מקדם דפוסים שלא מקדמים אותך ? הרי המנטור שלך רוצה לעזור לך ואתה משקר לו ומוציא לו את האויר מהמפרשים ואת המוטיבציה לעזור לך.

משיב לי א. : אבל אתה לא מבין, לא רציתי לאכזב אותו !

אתה מבין שהעולם שלנו עובד מבפנים החוצה ? ולא להיפך? אני שואל אותו.

אלא, שאתה קודם חושב איך המנטור שלך ירגיש ולא לאכזב אותו, ואז הולך עם ההרגשה הלא נעימה הזו לראיונות עבודה בתחום הכלכלה כמו גנב בלילה. בוא תסביר לי איך אתה מצפה שזה יצליח ?

הרי אתה חושב שלא מרגישים עליך בראיונות שאתה לא "מתאבד" על התפקיד ? אתה חושב שלא מרגישים עלייך שאתה לא אותנטי ? שאתה לא בא עם אינטגריטי ? הרי מה זה אינגריטי ? בעברית קוראים לזה יושרה. אבל זה לא נכון. 

אינטגריטי בא מהמילה "אינטר", כל מתמטיקה יודע שאינטר זה שלם. אז אינטגריטי זה שלמות. להיות שלם עם עצמך. אם אני הייתי כותב את המילה הזו מחדש בעברית, הייתי קורא לה שלמות ולא יושרה. כי זה לא נכון. האם אתה מגיע עם שלמות לכל ראיון ? גם בבדיקת תוכנה ?וגם בכלכלה ?

לא, משיב לי א. ושואל, אז מה אני צריך לעשות ?

קודם כל אתה צריך לנקות את עצמך ולהיות שלם עם עצמך. תחזור למנטור שלך ותגיד לו שהוא צדק. שיש לו חושים מצויינים. שאתה באמת התחלת לגשת לראיונות גם בכלכלה. ואז לקבל החלטה אם אתה איתו או לא ולהגיד לו את זה. אם אתה איתו, תאמר לו את זה ותהייה איתו עד הסוף ואם לא, גם תאמר לו ותשנה כיוון. רק אז תראה כמה מהר הדברים יקרו מחדש לטובה.      

אשמח לקרוא בתגובות שלכם למטה אילו דפוסים אתם הפסקתם לקדם ? דפוסים שהם חלק מה"סוד" המשפחתי שלכם ? האם שברתם את השרשרת בדרך אל הריאיון הבא ? איך החלטתם לקדם אותנטיות, שלמות וכנות עם עצמכם ועם הסובבים אתכם בדרך אל ההצלחה שלכם בריאיון הבא שלכם.

תיהנו בהצגה ("סולם יעקוב", בבימויו של ירון כפכפי)

שלכם,

אבי 

   

אבי יקואל - מחבר רב המכר "התקבלת!"


מפתח שיטת תמ"ר (תקשורת מנצחת ריאיון) להצלחה בריאיון עבודה, חיזוק השיווק העצמי, להבין מה אתם רוצים, לשפר את הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות העצמית.


לרכישת הספר התקבלת!


גישה חינם ל4 שיעורים קצרים בקריירה- כאן


ischoolavi@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב